Tak Post Selfie, Tak Laku Ke?

by - June 23, 2019

Hidup dalam sosial media ni, jangan rasa yang kita kena all out dengan kecantikan diri semata.
Tak semestinya nak instagram kita orang suka, so that kita kena tayang kecantikan, ootd, bentuk badan, selfies semata. Banyak lagi sebenarnya yang kita boleh buat untuk tarik orang minat apa yang kita lakukan.

Kena faham sikit algorithm instagram ni. Memang orang akan tend to likes gambar-gambar yang ada bentuk rupa fizikal manusia. Tapi sebenarnya banyak je cara untuk inspires orang. Selain daripada tayang barang-barang mahal je, atau ootd baju lawa-lawa dan branded, ataupun handbag beribu riban, why not kita inspire orang dengan benda-benda yang freeo of charge? 

Seperti buat caption yang boleh mengajak followers kita untuk ingat Allah.
Ataupun gambar yang lebih ke arah alam fenomena. Langit ke, pokok ke, daun luruh ke, tak pun bunga. Pun lawa kan?

Ataupun kalau jenis suka buat quotes lawa-lawa, silakan. 
Kan banyak manfaat tu?

Janganlah rasa dalam instagram tu asyik kena post selfies, muka kita, ootd, make up mahal, tutorial tudung je 24 jam. Saya selalu muhasabah diri dengan tengok balik instagram feed saya. Kalau terlalu banyak gambar ootd, saya akan archive je. Kalau banyak sangat gambar makanan, saya akan buang.

Nak jaga feed pun kena ada skill. Takdelah main post je kan. Ye, memang nak likes tu, ada certains orang likes tu penting untuk kerja dia as influencer. Tapi, think twice juga. Banyak jer cara lain untuk balance kan feed kita. Nak cantik pun kena ada kreativiti dan seni.

So girls out there, jangan rasa insecure lagi ya. Stop tengok instagram orang and tend to be like them. Kalau awak tak mampu beli barang macam instafamous lain, jangan paksa diri awak. Ukur baju di badan sendiri je. Kalau mampu, silakan tapi kalau tak mampu, jangan sampai susahkan diri sendiri atau family awak.

Banyak lagi cara nak bagi inspirasi pada orang lain instead of showing off what you have :)

You May Also Like

0 comments